Wizualizacja inwestycji
bryła sali
Proj. Atelier Pucher
makieta
fot. Janusz Marynowski
rysunek
Proj. Atelier Pucher
Proj. Atelier Pucher
rysunek
Proj. Atelier Pucher

Projekt

1/ sale kameralne / sale prób / przestrzenie edukacyjne / rezydencje artystyczne / rama z tarasem spacerowym / kawiarnia / biura

2/ sala prób chór / szatnie / biuro obsługi widzów / toalety

3/  pomieszczenia recepcyjne i wielofunkcyjne / toalety

4/ kasy biletowe / księgarnia muzyczna / kawiarnia / przestrzenie edukacyjne i wielofunkcyjne

5/ Akademia Sinfonia Varsovia / przestrzenie edukacyjne / sala kameralna / sala prób

6/ główna sala koncertowa na 1850 miejsc / sala kameralna / studio nagraniowe / kasy biletowe / kawiarnia / garderoby i ćwiczeniówki muzyków / zaplecze techniczne

7/ rama z tarasem spacerowych

8/ ogród połączony z Parkiem Obwodu Praga AK i ul. Terespolską / fontanna

 

 

W 2010 roku został rozstrzygnięty międzynarodowy, dwuetapowy konkurs architektoniczny na projekt nowej sali koncertowej dla ponad 1800 widzów oraz zagospodarowanie architektoniczne nieruchomości przy ul. Grochowskiej 272. Jury konkursu, spośród 138 nadesłanych prac wybrało, jako najlepszą, pracę autorstwa Atelier Thomas Pucher z Grazu. W 2015 roku w obecności Prezydent m.st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz, architekt Thomas Pucher i dyrektor Sinfonii Varsovii Janusz Marynowski podpisali umowę na wykonanie dokumentacji projektowej. Prace projektowe zostały zakończone w kwietniu 2021 r. Harmonogram rozpoczęcia robót budowlanych w drugiej połowie 2022 roku. Zakończenie pierwszego etapu robót budowlanych i otwarcie trzech frontowych budynków od ul. Grochowskiej nastąpi w 2025. Zakończenie drugiego etapu robót budowlanych i otwarcie sali koncertowej planowane jest w końcu 2029 roku.

Celem projektu jest stworzenie nowego centrum kulturalnego miasta – skupionego wokół Sinfonii Varsovii. W zamierzeniu centrum będzie nie tylko atrakcyjnym miejscem dla prezentacji muzyki poważnej i innych gatunków sztuki, lecz również miejscem spędzania czasu wolnego. Do podstawowych założeń projektu należy renowacja i adaptacja na nowe funkcje 5 zabytkowych budynków dawnego instytutu Weterynarii, budowę największej w Polsce sali koncertowej na 1877  miejsc (będącej twórczą integracją układu shoe box i vinneyard) oraz stworzenie przestrzeni ogrodowej i jej połączenie z przylegającym do centrum parkiem. Integralną częścią projektu będzie spektakularna, „zawieszona” ponad 3 m nad ziemią, ażurowa rama, z ukrytymi w jej wnętrzu schodami prowadzącymi na taras spacerowy na jej szczycie.

 

Pokaż więcejPokaż mniej

Miejsce

Orkiestra Sinfonia Varsovia dopiero w 2010 roku otrzymała własną siedzibę – dawny Instytut Weterynarii na warszawskiej Pradze Południe, na historycznym Kamionku. Granice terenu przy Grochowskiej 272  wytyczają ulica Grochowska, ulica Terespolska, od wschodu zaś graniczy z Parkiem Obwodu Praga Armii Krajowej. Kamionek, wcześniej nazywany osadą Kamion, swoją historią sięga czasów średniowiecza, dopiero w 1889 roku został przyłączony do Warszawy.

Sinfonia Varsovia dopiero w 2010 roku otrzymała własną siedzibę – dawny Instytut Weterynarii na warszawskiej Pradze Południe, na historycznym Kamionku. Granice terenu przy Grochowskiej 272  wytyczają ulica Grochowska, ulica Terespolska, od wschodu zaś graniczy z Parkiem Obwodu Praga Armii Krajowej. Kamionek, wcześniej nazywany osadą Kamion, swoją historią sięga czasów średniowiecza, dopiero w 1889 roku został przyłączony do Warszawy.

Zespół zabudowań dawnego Instytutu Weterynaryjnego wzniesiony został w latach 1899-1900 według projektu Władimira Pokrowskiego w historyzujących, neorenesansowych formach. Pięć  najstarszych budynków wpisanych jest do rejestru zabytków. W centrum zespołu znajduje się największy, jak dotychczas i najbardziej okazały gmach, a zaraz za nim od strony północno – wschodniej skwer – park. Narożniki zespołu zajmują parterowe pawilony (od strony ul. Grochowskiej) oraz w głębi terenu dwie dwukondygnacyjne oficyny. Ten quasi pałacowy układ zespołu o wyraźnie osiowej kompozycji stanowi jedną z głównych wartości podlegających ochronie. Pozostałe budynki znajdujące się na terenie wzniesione zostały po 1925 roku, obecnie pełnią między innymi funkcje biurowe i gospodarcze.

Pokaż więcejPokaż mniej
zdjecie archiwalne
Pocztówka z 1912 z widocznym budynkiem frontowym Instytutu
zdjecie archiwalne
Elewacja frontowa głównego budynku zespołu - fotografia 1939
budynek
fot. Serwis Orkiestry Sinfonia Varsovia
orkiestra
fot. Mirek Pietruszyński
koncert
fot. Serwis Orkiestry Sinfonia Varsovia
dzieci grające na instrumentach
fot. Serwis Orkiestry Sinfonia Varsovia
koncert plenerowy
fot. Serwis Orkiestry Sinfonia Varsovia

Instytucja

Sinfonia Varsovia to czołowa polska orkiestra symfoniczna, ambasador kultury polskiej na całym świecie. Powstała w 1984 roku w oparciu o Polską Orkiestrę Kameralną. Koncertowała pod batutą takich sław jak Yehudi Menuhin, Krzysztof Penderecki czy Marc Minkowski i towarzyszyła takim solistom jak Martha Argerich, Maria João Pires, Nigel Kennedy i Mścisław Rostropowicz. Dyrektorem Artystycznym orkiestry jest najwybitniejszy polski kompozytor Krzysztof Penderecki.

Sinfonia Varsovia to czołowa polska orkiestra symfoniczna, ambasador kultury polskiej na całym świecie. Powstała w 1984 roku w oparciu o Polską Orkiestrę Kameralną. Koncertowała pod batutą takich sław, jak Yehudi Menuhin, Krzysztof Penderecki czy Marc Minkowski i towarzyszyła takim solistom, jak Martha Argerich, Maria João Pires, Nigel Kennedy i Mścisław Rostropowicz.

Od 2008 roku Sinfonia Varsovia jest instytucją kultury m.st. Warszawy. Zakres działalności Sinfonii Varsovii objął również  szeroko rozumiane działania artystyczne, edukacyjne i upowszechniające muzykę. Orkiestra przez lata nie miała własnej siedziby – próby orkiestry odbywały się m.in.  w Technikum Kolejowym i w Centrum Sztuki Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie. Dopiero w 2010 roku znalazła swój nowy dom na warszawskim Kamionku.

Wraz z przystąpieniem do inwestycji, Sinfonia Varsovia rozpoczęła równoległy proces wewnętrznych przeobrażeń. Naszym marzeniem jest, aby w przyszłości instytucja stanowiła jedność z nowym miejscem, czerpiąc energię ze wspaniałej przestrzeni i nowoczesnej infrastruktury, jak i własnej tradycji artystycznej.

Pokaż więcejPokaż mniej